woensdag 2 november 2022

#foodblogswap oktober, bagels

Deze maand mocht ik koken van K van Koken.
Een uitgebreid foodblog met onder andere veel Portugese recepten.

Ik koos voor de bagels, New York style omdat ik bagels al een poosje op mijn to do list had staan.

Het is verrassend weinig werk vind ik, met een lekker resultaat.

Ingrediënten voor 6 bagels:
350 gram bloem (ik gebruik nooit bloem om brood te bakken, maar het resultaat is er prima mee)
160 gram lauw water
18 gram suiker (ik was bang dat het te zoet zou zijn, maar zeker niet)
6 gram zout
12 gram verse gist (ik gebruikte 1 zakje gedroogde gist)

Voor de Topping:
Een half losgeklopt ei met wat water
1 theelepel grof zeezout
2 eetlepels Sesamzaadjes (had ik verkeerd gelezen, dus ik had theelepels gedaan)
1eetlepel maanzaad (had ik niet in huis, dus weggelaten)
1 theelepel uienpoeder
1 theelepel knoflookpoeder

Bereiding:
Maak van de ingrediënten voor het deeg een soepel deeg. Ongeveer een kwartier kneden. 
Vorm een bal en laat in een met olie ingevette schaal ongeveer een uur rijzen.

Meng ondertussen de droge ingrediënten voor de Topping en klop het halve ei met wat water los.
Na het rijzen:
Duw alle lucht uit het deeg, veel het in 6 en maak 6 bolletjes.
Laat deze ongeveer 10 minuten rusten.
Bedek een bakplaat met bakpapier of vet deze in.
Zet een pan water op om te koken en verwarm de oven voor op 225.

Maak een gat in het midden van elk bolletje. Rol het gat tot het ongeveer 3 cm is.

Leg met een schuimspaan de bagels per 2 of 3 (afhankelijk van de diameter van je pan) 1 tot 2 minuten in het kokende water, draai ze halverwege om. Leg ze dan na goed uitlekken op de bakplaat.
Als ze alle 6 klaar zijn, bestrijken met het ei en de Topping erover strooien.
Ongeveer een 15 minuten bakken.
Laten afkoelen op een rooster

Zeker voor herhaling vatbaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten