donderdag 27 januari 2022

foodbogswap januari:brioche

Deze maand mocht ik wat maken van Ellouise's blog. Een blog met heel veel recepten. Omdat ik vorige week brioche had gebakken die totaal niet goed was,  koos ik voor de brioche vlechtbroodjes.

Ipv vlechtbroodjes maakte ik een bloem breekbrood. Verder heb ik behalve langere rijs en oven tijden niets aan veranderd. 

Ingrediënten
50 gram melk op kamertemperatuur
1 zakje gist
300 gram bloem
3 eieren 
Snufje zout 
50 gram suiker
100 gram zachte roomboter

Meng de bloem met de gist en de suiker. 
Klop de eieren los,hou wat achter om mee te bestrijken en meng de rest met de melk.  Doe de boter en het zout bij de bloem,  zet de kneder aanen giet het melk mengsel erbij. 
Laat ongeveer 10 minuten kneden.  Het blijft plakkerig. 
Laat 40 tot 60 minuten rijzen op een tocht vrije plek.  (Ellouisa gaf aan 40, maar toen deed het bij mij nog bijna niks,  dus nog 20 erbij)
Verdeel in 9 stukjes en maak daar bolletjes van.  Leg er 1 in het midden en de overige 8 eromheen.  Laat iets ruimte, want het gaat nog rijzen. 
Laat 45 tot 60 minuten rijzen. ( hier heen ik dus korter dan Ellouisa, want ze rezen de pan uit totale rijtijd komt wel overeen.) Verwarm de oven op 200 graden. 
Bak ze 15 tot 20 minuten in de oven.

Yummie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten