dinsdag 2 februari 2021

"subway" broodjes met teriyaki kip

Op de broodbakken facebookgroep waar ik lid van ben,  was het van de zomer een hele hype, het bakken van "subway" broodjes.
Ik ben niet zo van de hypes, ben ook nog nooit bij de Subway geweest, maar de kinderen wel,  dus zaterdag met 2 van de 4 kinderen (die beiden bleven eten),  die beiden ook nog eens van kokkerellen houden,  me er ook maar eens aan gewaagd.
Ik had het recept van de fbgroep, waar het origineel vandaan kwam weet ik dus niet. 
Ingrediënten:
600 gram frans meel T65
10 gram instantgist
10 gram suiker
7 gram zout
350 ml water
65 ml olie

Voor de topping:
40 gram geraspte parmezaan
3 theelepels uienpoeder
3 theelepels oregano

Melk

De ingrediënten voor het brood heb ik in de bbm laten kneden en na de kneedtijd er nog 10 ml olie met de hand doorheen gekneed. Ongeveer een minuutje. 
Een bol vormen en in een ingeoliede bak afgedekt met plastic folie (ik gebruik plastic douche mutsen) ongeveer een 50 minuten laten rijzen.
Het deeg moet dan verdubbeld zijn. 

Meng de ingrediënten voor de topping (behalve de melk) door elkaar en zet even weg. Stort het deeg op een met bloem bestoven werkbank en deel het in 10 stukken van ongeveer 100 gram (of minder als je grotere broodjes wilt)
Maak er bollen van.  Rol dit uit tot een vierkant en rol op. Doe de uiteinde naar binnen en rol ze heen en weer. Leg ze op een bakplaat. 
Bestrijk met de melk en bestrooi met het topping mengsel. 
Laat weer een goed  half uur rusten. 
Snijd de bovenkant in (was ik vergeten)
En bak ze in een op 200 graden voorverwarmde oven ongeveer12-15 minuten.


Teriyaki kip:
Ingrediënten:
600 gram kip
10 theelepels uienpoeder
2 teentjes knoflook uitgeperst
2 theelepels knoflookpoeder
Zout
3 theelepels zwarte peper
50 ml olie
75 ml sojasaus
40 gram suiker (ik die volgende keer honing ipv suiker)

Maak een marinade van alle ingrediënten behalve de kip.  Snijd de kip in kleine reepjes en marineer een half uurtje.  Bak de kip.

Zet de broodjes,  de kip en allerlei groentes (paprika, rode ui, sla,  komkommer enzo) en eventueel kaas op tafel.  Maak er een saus bij ( wij hadden pindasaus een bbqsaus) en laat iedereen zelf lekker zijn broodjes beleggen.  
Yummie


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten