woensdag 24 maart 2021

Foodblogswap maart: No Knead brood

Ik mocht deze keer wat maken van het blog van Anja.
Weer een lastige keus, vanwege persoonlijke of eigenlijk familie omstandigheden, wilde ik niet iets ingewikkelds of met veel ingrediënten. Gevalletje vol hoofd zeg maar. 

Omdat ik zeer regelmatig brood bak,  maar nog nooit een niet kneden brood had gemaakt, heb ik daarvoor gekozen. 


Aan het recept van Anna voegde ik wat zonnebloempitten toe en ik liet het rijzen (2e rijs) in een rijsmandje.

Ingrediënten:
450 gram tarwemeel
350 gram water (lauwwarm)
Zonnebloempitten
9 gram zout
1 theelepel gist

Alle droge ingrediënten mengen,  het water erbij en dit door elkaar mengen. 
Het is een plakkerig,  vochtig deeg. 
12-18 uur laten rusten.  Ik had het savonds gemaakt en ging er de volgende ochtend mee verder. 

Verwarm de oven voor op 225 en plaats een gietijzeren pan met deksel erin als hij op temperatuur is. 

Strooi bloem op je werkblad en stort je deeg erop.
Vorm een bol door steeds een deel op te tillen en over de bovenkant heen te vouwen. Doe dit tot je alle kanten van het deeg gehad hebt.  Stort de bol in het ingebloemde rijsmandje en laat 30 minuten rijzen. 
Haal de pan uit de oven,  stort het deeg erin en plaats met de deksel erop weer in de oven. 30 minuten en dan nog 15 zonder deksel. Ik heb de laatste 15 minuten het brood op het rooster gelegd,  zonder pan. 
Een lekker brood. Ik snijd het op de snij machine zodat we fijne,  die sneetjes hebben. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten