woensdag 10 februari 2021

waldkornbrood

Een paar weken geleden was ik bij de molen.  Daar had ik waldkornmix meegenomen.  Dat heb ik vandaag gebruikt om brood mee te maken 

Ingrediënten:
500 gram waldkornmix van molen De Hoop in Zevenaar
330 gram water
1 zakje instant gist 
1, 5 theelepel zout
2 theelepels suiker
10 gram boter

Ik heb alles bij elkaar in de bbm gedaan en het kneed programma aangezet. 
Na 14 minuten is het dan een mooi deeg.
Dat heb ik ongeveer 50 minuten laten rijzen tot het verdubbeld was.
De lucht er uit geduwd en 15 minuten laten rusten. 
Een bol gevormd en een klein uur in het Rijsmandje  laten rijzen.
De oven laten voorverwarmen op 220 graden met onderin een ovenschaal met een klein  laagje water.

Na de rijstijd de bol op de bakplaat en de oven in.  In de glazen schaal kokend water gegoten. 
20 minuten op 220
Na 20 minuten het water eruit halen,  de oven op 200 zetten en nog 20 minuten laten bakken.

Op een rooster laten afkoelen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten