zondag 29 december 2013

Stoofperentaart


Ik maakte een taart met stoofpeertjes. Ik heb de stoofpeertjes lekker lang laten stoven in rode wijn, kaneel en suiker.

Ik maakte een kruimeldeeg van 300 gr bloem, 150 gram roomboter, 1 ei, 125 gram donkere basterdsuiker en 2 eetlepels bakpoeder. 

Terwijl dat lag te rusten in de koelkast maakte ik een vanillepudding van 3 eidooiers die ik met 15 gram bloem en een scheutje melk glad roerde.
Ik verwarmde 250 ml melk met vanille merg en 50 gram suiker. Dat haalde ik van het vuur en voegde het langzaam en onder constant roeren toe aan het eimengsel. Het geheel ging terug in de pan, om nog even te koken en in te dikken. Dan de pan in koud water en onder voortdurend roeren laten afkoelen.

Als de pudding koud is een springvorm bekleden met het grootste deel van het deeg, de vanille pudding erover doen en daarna de stoofpeertjes (goed uitlaten lekken en in reepjes snijden).
Daarna rest van het deeg erover kruimelen en in de oven.
uurtje op 175 graden

* Als de bovenkant te bruin wordt, leg er dan een stukje zilverfolie op.

** Je kunt de vanille pudding ook maken met 3/4 melk en 1/4 stoofpeertjes vocht.
*** Je kunt ook een taart zonder deegbovenlaag maken, maar dan kun je beter de stoofpeertjes op de bodem doen en de pudding erboven op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten